TUOMIOPÄIVÄ

On hassua miten nuoret/uudet äidit saavat jatkuvasti kovaa kritiikkiä osakseen, yleensä muilta äideiltä, usein siitä miten ei tiedetä kuinka lasta tulee hoitaa/kasvattaa OIKEIN. Pidän itseäni aika fiksuna tyyppinä joka osaa käyttää maalaisjärkeä, mutta kyllä mun täytyy sanoa että otan aika kirjaimellisesti jotkut ohjeet joita esimerkiksi neuvolantädeiltä saan. Siis minähän en katsos oikeastaan tiedä mitään lapsista. Tiedän että ne nukkuu, syö, kakkaa, pissaa... Joskus nauraa, joskus ne istuu, joskus kävelee ja joskus kiroilee... Mutta siihen mun tietouteni jääkin. Myönnän että tässä talossa on google kovassa käytössä, niin omien kuin Viljoon liittyvien kysymysten suhteen. Esimerkkinä, kesäkuumalla kuvitelmissani oli että vauvalle tottakai kuuluu juottaa runsaasti vettä.. Ihan looginen ajatus mielestäni. Mutta ei, eihän se vauva mitään vettä tarvitse vaan saa kaiken nesteensä maidosta. Hölmö minä.. Niinkö? Kyllähän sekin loogiselta kuulostaa että ei vauvalle kannata sitä vettä välttämättä antaa jottei se täytä vatsaa ja vähennä syöttöjen määrää esimerkiksi. No eipä käynyt pienessä mielessänikään ennen kuin siitä mulle kerrottiin. Okei tä mun esimerkkini oli nyt aika pieni paha...

Mä olen luonnostani aika hyvä Viljon kanssa enkä mä nyt ihan hirveästi ole ohjeita tarvinnut, syystä että mua on siunattu noin pirun helpolla tapauksella. Yöllä herätään kerran syömään jos sitäkään. Itkuakaan en kovin usein kuule tuon herran suusta. Mutta kaikilla ei ole näin. Joillain äideillä voi olla tosi paljon haasteita lastensa kanssa ja silloin niitä virheitäkin ehkä helpommin tekee. Mutta virheistähän oppii ja VAIN kokeilemalla tietää mikä on omalle lapselle ja perheelle hyväksi. Tekee pahaa ajatella että joku kyseenalaistaisi mua äitinä. Mä tiedän että olen paras äiti Vilpertille vaikka täysimetin vain kolmeviikkoa,  vaikka laitan viikon päästä lapseni hoitoon ja palaan kouluun, vaikka joskus haluan olla ihan rehellisessä kunnon kännissä.

Tämä humala asia viekin meidät seuraavaan aiheeseen. Keskustelupalstoilla on tosi paljon kritisoitu sitä miten toiset äidit käyvät jatkuvasti juhlimassa ja ovat räkäkännissä. Joo... No ensinäkin, mielestäni jokeisen äidin kannattaa ottaa omaa aikaa oli se aktiviteetti mitä tahansa. Toiset käy salilla, toiset nukkuu, toiset käy juhlimassa. Mitä sitten? Mitä haittaa siitä on sille lapselle jos se äiti käy sillä "omalla ajallaan" juhlimassa ja on vaikka sitten räkäkännissä. Ei se kotona ole räkäkännissä vaan ystävien kanssa pitämässä hauskaa. Ihmisillä on erilaiset tavat rentoutua. Enkä todellakaan tarkoita nyt että alkoholi on hyvä tapa rentoutua vaan että se on täysin sallittua aikuiselle olit äiti tai et. Se syy ulos lähtöön ei varmastikkaan ole se alkoholi, vaan siitä arjesta irtautuminen hyvässä seurassa. 

Mutta faktahan on se että jokainen äiti ja lapsi on erilainen. Antakaa ihmisten olla just sellaisia kuin haluavat ja kasvattaa omat lapsensa miten haluaa.. Mä olen sitä mieltä että ihmisten pitäisi keskittyä positiivisiin asioihin. Aina vaan marmatetaan toisille miten taas se naapurin Martta on huidellut ties missä ja vauvan itku kuuluu seinien läpi, siellä ne nyt varmaan kohtelee kaltoin sitä pikku silliä. Toinen vaihtoehto on että voi vaikka kehua Martan vaunuja seuraavalla kerralla kun sen sellä rappukäytävässä näkee, pyytää ehkä kahville ja tutustua ennen kuin TUOMITSEE. 





-Nora

2 kommenttia:

  1. Ehdottomasti olen sitä mieltä, että omaa aikaa pitää saada jos sitä kaipaa! Mutta kiinnitin tuohon osioon "räkäkännissä" sen verran paljon huomiota, että piti oikein alkaa kommentoimaan. Kun vähän samalla tavalla kuin presidentti on presidentti myös silloin kun käy maitokaupassa, niin äiti on äiti, myös kulkiessaan jossain ilman lastaan. Vastuu lapsesta jatkuu, kun oma aika loppuu. Humalassa riski esimerkiksi onnettomuuksille moninkertaistuu, vielä tuhdimmassa humalassa vielä enemmänkertaistuu. Äidin pitää pitää huolta itsestään kyetäkseen huolehtimaan toisen elämästä. Turhia riskejä pitää välttää, koska pieni lapsi on täysin aikuisten armoilla eikä voi valita huolenpitäjäänsä. Myös minusta henkilökohtaisesti tuntuisi todella kamalalta, jos hoitaja (kuka ikinä lapsenvahtina olisikaan) ilmoittaisi vaikkapa lapselle sattuneesta tapaturmasta ja olisin siinä kunnossa että olisi parempi pysyä kaukana lastani lohduttamasta. Tässä näitä mietittäviä asioita :) Mutta siis minä ainakin, näin vanhempana äitinä (olen ollut joskus kyllä nuorikin äiti :D ), olen hyvinkin ylpeä maan nuorista vahvoista naisista, jotka uskaltavat olla rohkeasti omanlaisiaan, myös vanhempina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo myönnän että tuo "räkäkännissä" oli minulta hieman kärjistämistä:D Se oli ehkä enemmänkin sen takia että usein kun juoruillaan äidistä joka on jatkuvasti "räkäkännissä", on todellisuus aivan toinen. Lähinnä pointti oli se että teki toinen äiti mitä tahansa, jos et tunne älä tuomitse. Tottakai jokaisen pitää tietää ne omat rajansa alkoholin käytön suhteen jotta voi minimoida vahingot. Itse esimerkiksi olen päättänyt pitäytyä kirkkaista sen takia että vahinkoja ei enää pääsisi tapahtumaan. Toki varmasti on niitäkin tyyppejä jotka ei tiedosta omia rajojaan. Varsinkin raskauden jälkeen voi olla hyvin vaikea juoda "sopivasti" kun toleranssi onkin aivan toine ja kroppa muutenkin toimii eritavalla kuin ennen. Ja siinä olet oikeassa että äiti on aina äiti, olit lapsen kanssa tai et. Äitiys muuttaa varmasti kaikkia naisia ainakin jonkin verran vastuullisemmiksi.. Ainakin niin tahdon ajatella. Ja tottakai ihan eri juttu siinä vaiheessa jos se alkoholin käyttö menee lapsen tarpeiden edelle, silloin se on tuomittavaa. Mutta siinäkään tilanteessa mielestäni täytyy ottaa faktoista selvää ennen kun tuomitsee.

      Ja hei kiitos blogin ekasta kommentista! :) Jee

      Poista